Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Monique Witte - WaarBenJij.nu Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Monique Witte - WaarBenJij.nu

Shanghai

Door: famdewitte

Blijf op de hoogte en volg Monique

18 Mei 2011 | China, Shanghai

Lieve lezers, en dan ben je ineens in Shanghai en rijd je met een bus over de beroemde Bond. En mooier nog het Fairmont Peace Hotel ligt op een steenworp afstand van de Bond en het water. Het is hier prachtig, art deco en koloniaal. Shanghai is een veel modernere stad dan Beijing maar laat ik bij het begin beginnen. De wekker ging om half zeven. We zouden om kwart voor acht naar het vliegveld vertrekken en zo ging het precies. Afscheid van Beijing! We reden door de ochtendspits naar de luchthaven. De afhandeling daar was wederom efficient en we vlogen CZ (China Southern) naar Shanghai. Een prima vlucht met als tractatie sinaasappelsap dat erg zoet en ouderwets (maar wel lekker) smaakte en een sandwich die ik vanwege een zeker onduidelijkheid ervan maar heb overgeslagen. De binnenlandse luchthaven van Shanghai is Hongquiao. Er is een andere airport voor internationale vluchten. We maakten kennis met een nieuwe gids en gingen met een nieuwe bus en nieuwe chauffeur richting stad. Het is eigenijk vrijwel direct duidelijk dat hier een andere sfeer heerst. Veel internationaler en moderner dan Beijing. Het bevestigt weer eens dat China een land is met veel gezichten. Langzaam maar zeker naderden we het water en de Bond. Ons hotel is prachtig. De luxe is bijna decadent. Wat te denken van een waterproof TV in de badkamer. Nu alleen nog tijd zien te vinden om in bad te gaan! Het programma blijft vol tot het eind dus ik vrees het ergste. We lunchten direct in het restaurant van het hotel met zicht op de Bond en het water. Het is niet onbegrijpelijk dat onze voorouders dit stukje aan het water hebben uitgezocht om te settelen. Dit is een van de verdragshavens. Esther weet daar alles van en van die verdragshavens was het belangrijkste. Shanghai was verdeeld in concessies tussen de verschillende buitenlanden. De gebouwen aan het water hebben iets duidelijk Brits koloniaals. Aan de overkant is een moderne zakenwijk verschenen. Het doet erg aan Hong Kong denken. Veel meer dan Beijing met dien verstande dat het hier vlak is en de bergen rond het water die de haven Hong Kong zo'n speciaal karakter geven, dus ontbreken. Details van de lunch voor liefhebber: kippensoep en een Griekse salade zonder draaischijf en eigenlijk wel even lekker na zoveel Chinese maaltijden. Na de lunch direct een lezing van prof. Christopher Connery een Amerikaan afkomstig van California University en nu directeur van het Education abroad programm van California University aan Fudan University in Shanghai. Het ging over Shanghai urban life in a 20th century perspective. In feite ging het erg over de onroerend markt tegen de achtergrond van het hukosysteem. De leefeenheid waartoe je behoort en blijft behoren. Het ging ook over het verschil tussen perspectief in de stad en op het platteland. de mensen trekken hier van het platteland naar de steden. Er staan hier veel huizen leeg die zijn gekocht vanwege speculatie. De economische vooruitgang is hier en daar te snel gegaan en dat levert ook allerlei problemen op. De lezing was vooral interessant de voor financiele en economische experts in de groep, en dat zijn er veel. Het is niet echt mijn terrein maar het gaf wel een inkijkje in de omvang van de probleem. Een aantal mensen zei dat de problemen (deels) hetzelfde zijn als bij ons. Ik weet dat eigenlijk niet maar als het zo is, is de schaal in elk geval vele vele malen groter. Daarna gingen we onderleiding van Volkskrant journalist Han Moleman, die zoals hij zei vanuit Shanghai de 1,3 miljard Chinezen in de gaten houdt, naar een sloppenwijk. Die ligt vlak naast een expatwijk. Het is volgens hem de manier waarop in China velen nog leven. Mensen leven op straat. Moleman kenschetste deze wijk als een boerendorp. Er waren ook mensen die eigen oogst op straat verkochten. Waar ze dat dan verbouwden is me eigenlijk een raadsel. Had ik natuurlijk moeten vragen maar ik was te zeer bezig met alles wat er te zien was. Het is een mengelmoes van de townships en dingen die we in Thailand eerder zagen. De mensen zijn er erg vriendelijk en anders dan in Zuid Afrika kun je gewoon in ook zonder locale gids. De huizen hebben geen toiletten. Mensen hebben plastic emmers die op een centrale plaats worden geleegd. Ze eten in kleine straateethuisjes waar de maaltijd ter plekke wordt gewokt. Een maaltijd kost 4 Renminbi dat wil zeggen 40 cent. De prijs was recent nog 3,5 Renminbi. Dat lijkt allemaal niet zoveel maar als je bedenkt dat de lonen navenant zijn en dat een prijsstijging van 15% is, kun je begrijpen dat dat toch wel een probleem is. Als de inflatie zo doorgaat ontstaan grote problemen dus daar wil de regering iets aan doen maar dat valt niet mee. Weer een moment om te realiseren dat je erg dankbaar moet zijn als je kunt leven zoals wij. Veel wordt bepaald door de plek waar je wieg heeft gestaan! Erg goed dan ook dat dit in het programma zat. Het China van de hotels en plekken waar wij verblijven heeft ook een duidelijk ander gezicht. Zoals ook eerder in Zuid Afrika is machteloosheid het eerste wat je daar bevangt. Als je dan na de wandeling gaat dineren in een vlak ernaast gelegen luxe restaurant is het contrast wel erg groot. Het was wederom Chinees en wederom met een draaischijf maar dit maal een andere chinese keuken. Hele andere gerechten dan eerder. Maar wel weer erg lekkere groente en iets van pinda's in een soort kruidensausje. En uiteraard ook weer Chinese thee. Daarna gingen we naar de Franse concessie. Daar is relatieve laagbouw en er hangt inderdaad een "Franserig" sfeertje. We gingen naar een Dragonfly voor een voet- en nekmassage. Leek een beetje op wat ik zaterdagavond had gehad in Beijing (dat was dezelfde keten) maar toch net weer anders. Na al het lopen is de voetmassage echt prettig. Dit is hier een heel normaal onderdeel van het dagelijks leven. Daarna terug naar het hotel. Ik ben nog even met een paar anderen de Bond op gelopen naar het water. Er brandde veel licht maar duidelijk minder dan in Hong Kong. De buschauffeur vertelde dat er op electra wordt gespaard omdat Shanghai meer stroom verbruikt dan het produceert. Toch zijn de foto's nog wel erg "verlicht" geworden. Daarna met Sandra naar de hotelwinkel waar ik me te buiten ben gegaan aan een ketting maar bovendien een paar cadeautjes voor een enkele dagboeklezer heb kunnen kopen. Aangezien het prgramma inderdaad vol is en je maar niet weet wanneer er weer een kans is zoiets te doen, heb ik die kans maar direct gegrepen. Marc,voor jou is het nog niet zo gelukt. Maar ik geef niet op! Daarna even een blik in de beroemde Jazzclub die in het hotel zit geworpen en vervolgens naar de werkelijk prachige kamer. Het was toen tegen kwart voor twaalf locale tijd. Morgen gaat om half zeven weer mijn wekker dus ik sluit af! Morgen staat onder meer een advocaat als spreker op het programma. Daar ben ik erg benieuwd naar. Liefs voor iedereen in Nederland.

• 18 Mei 2011 - 19:23

Marc:

Hey mam,

Wat een verhalen weer zeg. Je hebt het er maar druk mee. Het is zeker geen ontspanningstripje(op de massages na dan). Vandaag heb ik zelf ook een drukke dag gehad. Ik had eerst een wc over het paard als traumapatient. Allerlei nare foto's over paarden met open botbreuken, paarden doorboort door palen nadat ze geschrokken waren van het onweer, en paarden waarvan een deel van het darmpakket naar buiten hing werden getoond. Best interessant. Daarna heb ik mijn tentamen I&A ingekeken en er is hoop(al weet ik nog niet hoeveel) dat mijn cijfer van een 5.4 naar een 5.5 verandert. Daarover later meer. Van kwart over 1 tot kwart over 5 had ik practicum KD(=Klinische Diagnostiek) varken als individu en bedrijfsdiagnostiek. Daar heb ik de geboorte van een aantal biggen meegemaakt, erg indrukwekkend! Verder was het practicum niet meer dan een beetje varkens knuffelen. Daarna een gezellige almanakvergadering en nu ga ik nog even wat lezen voor een HC voor morgen. Heel veel plezier nog en tot zaterdag! X Marc

• 18 Mei 2011 - 19:40

Mamma:

Je kunt je hier in onze luxe niet voorstellen hoe mensen in zo'n
    "boerendorp" leven.
    Pappa reageert vandaag langer.

Houd je goed bij het intesieve , je mag wel zeggen zéér intensieve programma met hopelijk nog een voetmassage.
    Liefs, Mamma

• 18 Mei 2011 - 20:34

Mamma:

dit is pappa's computer. Hij verliest iedere keer wat hij jou heeft geschreven. Nu probeert hij mijn laptop. ik plaats dit wel als reactie.

mamma

• 18 Mei 2011 - 20:57

PAPPA:

Hoi Mik,
    Het is fijn dat we je reis via je verslagen letterlijk op de voet kunnen volgen alsof we zelf voelen dat we hard een voetmassage nodig hebben, al hebben we in Heiloo geen voet verzet, laat staan in Shanghai.

Vanavond hebben Mamma en ik onze 54e trouwdag gevierd in Lookatie. Het was pure luxe. In Heiloo zijn geen sloppenwijken waar kinderen niet te eten hebben en onderdak niets voorstelt. Het is wel zo dat we hier dezer dagen heel veel verzoeken krijgen om financiële steun voor kinderen in Afrika. Ze zijn daarvan afhankelijk om wat dan ook aan eten te kunnen krijgen. En we geven nog lang niet "tienden van al wat we bezitten".

Als je morgen misschien de advocaat spreekt die een lezing houdt voor het gezelschap, vraag hem dan eens tactisch of hij ook elke dag alle rechters wraakt behalve rechter Tie.

Laat je niets ontgaan. Het is uniek.

Mamma maakt het goed, al is ze nog heel snel moe, maar dat hoort bij het herstelproces. Dus maak je helemaal geen zorgen over haar.

xPap.

• 18 Mei 2011 - 22:01

Joost:

Wat een fantastisch en indrukwekkend verhaal is dit lieverd en wat bof je toch met deze geboden kans. Je probeert je steeds al lezende een voorstelling te maken van de wereld om jou heen. Je beschrijft het heel levendig. Hier gaat alles prima. Ik had vandaag een hele leuke en bijzondere dag bij de Inspectie voor het Onderwijs. Vertel je daar later over. Morgen naar Breda en vrijdag de masteropleiding in Utrecht. Dit keer over corporate governance en innovatief leiderschap. Esther is vanavond naar de redactievergadering geweest van Tv Midvliet, in het bijzonder over Vlietpop op 18 juni. Samen hebben we nog haar reportage voorbereid voor a.s. zaterdag: het Huygensmuziekfestival. Komt dat zien en vooral beluisteren! Geniet er nog van de komende dagen. Doen hoor!

• 19 Mei 2011 - 13:16

Marga, Jan:

Lieve Monique,
    Dank voor je uitgebreide verslag vanuit Sjanghai.
    We hebben het weer geboeid gelezen.
    We wensen je een groot uithoudings vermogen.
    Heb je nog vacantiedagen na deze reis?

Mhgr. Marga Jan