Mo Wen He - Reisverslag uit Peking, China van Monique Witte - WaarBenJij.nu Mo Wen He - Reisverslag uit Peking, China van Monique Witte - WaarBenJij.nu

Mo Wen He

Door: famdewitte

Blijf op de hoogte en volg Monique

16 Mei 2011 | China, Peking

Lieve allen, Chinezen die veel met buitenlanders omgaan kiezen voor het gemak een Westerse naam, zoals onze Chinese gids die zichzelf Joanne noemt. Prof. Leonard Blusse uit Leiden die deze reis begeleidt, heeft ook de leden van deze groep een Chinese naam gegeven gebaseerd op een van de 100 vaste Chinese achtername in combinatie met de betekenis of klank van je eigen naam. In mijn geval koos hij duidelijk voor de klank zoals uit de titel van dit berichtje blijkt. Dat is mijn Chinese naam. Daarbij moet wel worden aangetekend dat Mo de achternaam is en Hen We de "given name". Ik heb er een stempeltje van. In Hong Kong hebben wij toen ook winkeltjes gezien waar je naam kon laten omzetten op een stempeltje. Dat hebben we toen niet gedaan maar nu heb ik er dus een. Uit de manier waarop het gedaan is schijnt een Chinees niet te kunnen zien dat ik geen Chinees ben. Als zo'n winkeltje het doet vraag ik me dat wel af! Vandaag was het vroeg op. We gingen om 7 uur naar het park bij de temple of earth waar Qi gong werd gedaan en de pioenrozen rijkelijk bloeien. We kregen een rondleiding van Alex Tan (half chinees en half australier, dat laatste maakte zijn uitspraak van het engels voor mij weer zeer herkenbaar en totaal anders dan die van de Chinezen! We wandelden door het park waar heel veel Chinezen hun oefeningen deden. Veel traditionele Qi gong en Tai Chioefeningen maar ook mengsels met westerse oefeningen, mensen die een half uur bij een boom stonden (overigens ook een vorm van Qi gong) en ouderen die op allerlei openbaar geplaatste fitnessapparaten aan het werk waren. Dit begint in de parken om 6 uur 's ochtends. Er waren zo rond half acht heel veel ouderen. Die oefenden van alles en nog wat. Wat een ideale manier voor ouderen om zowel buiten te zijn, als te oefenen, als sociaal contact te hebben. Daar kunnen we in Nederland wel iets van leren. Wel zie je natuurlijk niet hoeveel ouderen er niet zijn. Er werd een spel gedaan met een soort zwaar zakje met veren eraan (soort reuzeshuttle) die met de voet moest worden rondgegooid (soort voetballen). Dat is nog erg moeilijk. Ik zal proberen zo'n ding te kopen voor thuis! Esther moet dat kunnen! Moet ze alleen nog een paar geschikte mede voetbadmintonners vinden want het moet in een kringetje. We kegen daar ook zelf een Qi Gong les maar die heb ik niet helemaal afgemaakt omdat mijn schouder dat niet helemaal leuk vond. Maar de theorie van het bereiken van balans die er achter zit spreekt wel zeer aan. Na de Qi Gong ontbeten we Chinees met Dim sum, warme groente, en zoete hapjes. Erg lekker maar wel veel zo vroeg op de ochtend. Gelukkig staat alles op een grote draaischijf op tafel. Daar pak je met je stokjes af wat je wilt hebben. Ik heb o.a. een heerlijke soort van spinaziebal (klinkt vies als je het zo opschrijft maar was lekker) gegeten als ontbijt en een soort gele jelly met kastanje. Daarna gingen we naar Beijing University naar de faculty of Traditional Chinese Medicine (TCM). Eerst keken we in de pharmacy en in de kliniek. Daar bleek weer dat privacy hier echter niet bestaat. We konden in de apotheek foto's maken van het bereiden van de kruidenmengsels met de wachtende patienten erbij en we mochten bij een acupunctuurbehandeling gewoon kijken. TCM is gebaseerd op Qi, op Yin en Yang en op de vijf elementen hout, vuur, aarde, metaal en water. Ieder lichaam heeft Qi, gedefinieerd als unity of materiality and functional activities. Qi gong zijn oefeningen die Qi stimuleren. 's Ochtends was er een college van Prof Tianfang Wang. Zij had het over de basisprincipes, de manier van diagnoses stellen en de kruidenleer. 's Middags Prof.Zaou Bianxaou over acupunctuur, moxabuxion en tuina en cupping. Bij al deze technieken worden de acupuntuurpunten gebruikt. Tuina is een soort massagetechniek. Bij moxabuxion word een soort kruidenstaaf (ruikt enigszins naar sigaar) aangestoken en dicht bij het relevante punt gehouden. Bij cupping wordt een klein glazen bolvaasje met hele lucht gevult en op het punt vacuumgezogen. Dat laat overigens wel een blauwe plek na heb ik kunnen constateren. Hij heeft op mijn schouder namelijk bij wijze van demonstratie met zijn studenten maar meteen alle technieken behalve de acupunctuur losgelaten. Voor dat laaste was een andere vrijwilliger! Het hielp overigens wel maar inmiddels is het geloof ik weer in de oude staat terug. Geloof toch niet dat ik morgen terug ga voor een vervolgconsult hoewel een aantal basisprincipes als behandel de hele mens en niet alleen de ziekte mij wel aansprak. In de uitwerking echter heb ik nog wel wat vragen. Echt evidence based is het allemaal niet. Daarna naar de Verboden stad en dat was wel heel mooi. We liepen vanaf de temple of heaven door de verboden stad (met een Chinese gids) naar het Tiananmen plein. In de verboden stad denk je na enige tijd "weer "zo'n gebouw". Het is misschien nog wel meer bijzonder om daar gelopen te hebben dan dat het echt zo heel speciaal is. Hoewel: het is wel erg groot en het is mooi. Terug met de metro naar het hotel en toen meteen door naar Dadong Peking Duck. Een modern Peking eend restaurant. Peking eenden (sorry Marc!) worden in echte vuren geroosterd en dan geserveerd met flinterdunne "velletjes" waarvan ik vermoed dat ze van rijst gemaakt zijn. Ze hebben de vorm van een pannekoekje. De eend wordt gefileerd. Je krijgt een schaaltje met sauzen en groentes en rolt dan een paar stukjes vlees met groente en saus in een velletje en eet het zo op. Dit was erg lekker. Ook dit kwam weer langs op zo'n grote ronde schijf met ook nog chinese groentes erbij. Ter geruststelling. Ook de niet beschreven lunch was Chinees en met zo'n draaischijf! Vanavond vervolgens nog een college van Prof Wu Yongping onder de titel "How China is governed". Hij legde precies uit hoe het systeem werkt en welke veranderingen er na 1978 in zijn aangebracht en ook voor welke uitdagingen China vandaag staat. Hij was buitengewoon boeiend en bovendien heel open in de dialoog. Gelukkig kon ik mijn schoenen onder de tafel uittrappen want we hebben wat afgelopen vandaag! Morgen gaan we naar Peking University.Ook dat belooft weer veel! Ik ga nu slapen terwijl ik vermoed dat Esther en Joost lasagna aan het koken zijn in Heiloo.

  • 16 Mei 2011 - 16:33

    Anouk:

    He Monique,

    Wat een dag zeg, onwijs gaaf om dat allemaal mee te mogen maken! Vooral het chinezen geneeswijze avontuur en jouw proefkonijn ervaring. Hier gaat alles zijn gangetje met stage en school. Ik kijk weer uit naar je volgende verslag.
    Tot snel!

    Liefs Anouk

  • 16 Mei 2011 - 17:24

    Philippine:

    Ha Monique,
    Wat super gaaf allemaal. Leuk om allemaal met je mee te lezen. Veel plezier nog.
    Philippine

  • 16 Mei 2011 - 17:39

    Esther, Joost P&A:

    Nou er gebeurt iets stoms.. papa was de laatste die iets moest typen en die drukt dus op de backspace knop en bam... hele bericht weg. Dankjewel papa. Ik ga nu kort proberen te samenvatten wat ik zojuist getypt had.
    Hoi mam, Wat een mooie dingen beleef jij allemaal erg unieke ervaring. Ik vind het super leuk deze verhalen te lezen en dat eten met voedsel wat je zelf van de band af mag pakken heerlijk! Het voetbalbadminton spel klinkt super leuk en het zou leuk zijn als je zo een ding voor mij kunt regelen. (maar doe geen moeite;)) Mij lijkt de verboden stad erg mooi, klinkt heel leuk. Nou ik hou het nu kort omdat je weet dat ik er heel erg van baal als zoiets gebeurd haha geintje. En ooohjaa, wat wel heel leuk was, jij typte dat wij nu de lasagna aan het koken waren en ja hoor dat waren we aan het doen. Nouja papa, en ik was hier in Heiloo klassikaal het verhaal van jou aan het vertellen. Iedereen heeft kunnen meegenieten. Slaap lekker mam, Xx Es

    Opa:
    We genieten nu van een ouderwets samenzijn met familieleden die jou wel bekend voorkomen! Xpap

    Oma had ook een mooi berichtje maar dat komt volgende x wel want we willen dit nu wel goed versturen een keer haha!

    Joost:
    er staat geen oosterse maar italiaanse maaltijd in de over. Wij genieten van een wijn uit zuid-afrika, van een bekend huis(lindemans). De oude vertrouwde tomatenketchup uit 1869 ook weer op tafel staat. Opa haast zich eraan toe te voegen dat het ketchup-up heet. De salade is een samenstelling van hoe Esther dat graag ziet. Ik heb een goeie, fijne dag gehad en geprobeerd een imago probleem op te lossen. Hoe op te boksen tegen het D&G, en cayenne imago. Verder, nog even een intervieuw gescoord in een grote regionale krant jou wel bekend, dat as vrijdag wordt gepubliceerd. Morgen mijn grote presentatie, over cooperate and endorsed identity. Dat wordt smullen!

    Groetjes van Oma! En heel veel liefs van ons allen! X

    Ps: Jan kees de Jager is uit de kast gekomen, bij oma in de hal.

  • 16 Mei 2011 - 17:59

    Marga En Jan:

    Lieve Monique,
    We hebben je laatste uitgebreide verslag met stijgende verbazing gelezen. We genieten van je minutieuze verslag.
    Wij zijn vandaag even naar Harry en Hilde geweest. Hilde maakt het goed. Maar nog snel vermoeid.
    Lieve Wen He hou je goed. Met harte lijke groet, Marga, Jan.

  • 16 Mei 2011 - 18:15

    Jolijt:

    wow wat een indrukken op één dag, duizelt het je niet?
    Wat een geweldige reis!
    Betekent Wen He ook nog iets?

    Heel veel plezier verder
    Jolijt

  • 16 Mei 2011 - 19:30

    Marc:

    Hoi mam!

    Wat een avontuur weer. Vooral de Chinese geneeskunde is erg interessant. Ikzelf hou natuurlijk erg van evidence based (veterinary) medicine! Wat een durf dat je jezelf als proefkonijn hebt aangeboden. En natuurlijk vind ik het niet erg als je in Peking Pekingeend eet :). Ik heb mijn eerste dag Utrecht overleefd en zit nu Voetbal International te kijken, met Johan Derksen in zijn oude vorm. Heel mooi om te zien. Blijf je verhalen schrijven! Liefs Marc

  • 17 Mei 2011 - 13:29

    Mamma:

    Pappa zei, dat ik de reacties op jouw verslag nog even na moest lezen.
    Maar eerst heb ik dit eens even goed doorgelezen. Esther heeft het gisteren voorgelezen, terwijl Joost Lasagna kookte.(heerlijk). En nu schrijr ik toch nog even, omdat dat gisteren niet meer lukte.

    Wat hebben jullie een druk programma. Dit is niet china in een notedop. Het is vast reuze boeiend
    over zoveel facetten ingelicht te worden. en je beschrijft het allemaal zo precies. Wij vinden jouw verslagen heerlijk om te lezen en verheugen ons alweer op een volgend.

    PS. KJ de J zat Niet bij ons in de kast.
    Mamma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Actief sinds 17 Juli 2010
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 57285

Voorgaande reizen:

07 Juli 2015 - 28 Juli 2015

Indonesie 2015

06 Juli 2015 - 28 Juli 2015

Indonesie 2015

01 Augustus 2014 - 17 Augustus 2014

Zomer 2014

31 Januari 2013 - 11 April 2013

Costa Rica

13 Juli 2012 - 05 Augustus 2012

Amerika 2012

13 Mei 2011 - 21 Mei 2011

Comenius China

17 Juli 2010 - 14 Augustus 2010

Australie2010

Landen bezocht: