Een dagje Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Monique Witte - WaarBenJij.nu Een dagje Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Monique Witte - WaarBenJij.nu

Een dagje Brisbane

Door: famdewitte

Blijf op de hoogte en volg Monique

01 Augustus 2010 | Australië, Brisbane

Lieve allen, we hadden eigenlijk geen voorstelling bij Brisbane. Nu weten we dat waar is wat ze hier zeggen: ze hebben hier het beste klimaat ter wereld. Altijd tussen de 20 en 30 graden. Zo'n schitterende dag hadden we vandaag ook. Het is verder een echte stad aan een rivier. We hebben vanochtend eerst ontbeten op Georgesquare. Alle George, Elisabeth, Victoria etc. straten en pleinen geven blijk van grote trouw aan Engeland. Dit voor Ellen. Ja we weten dat van die straf kolonie. De families hier zoals de O'Reillys hebben veelal stambomen die vijf generaties terug gaan en waar ze erg trots op zijn. Die O'Reillys by the way waren zeer katholiek Ze hadden een certificaat hangen van de paus uit 1953. Wij konden deze paus niet zo snel herkennen aan het plaatje maar ja dat was ook voor onze tijd. Ze kregen in elk geval vergeving van zonden. Ze hadden ook een kerkje op het terrein waar we als we lang genoeg gebleven waren Sunday Mass hadden kunnen meemaken op zaterdagmiddag. St Joseph, dus dat sprak aan. Sowieso lijkt het geloof hier te leven. Onze tocht bracht ons vanochtend om een uur of twaalf in de St Stephens Cathedral (ook al weer RK en niet Anglicaans). Daar was een mis aan de gang. Wij konden echter wel in de dagkapel achter het altaar. Van daar uit kon je alles volgen. De andere deuren kon je niet in omdat de gelovigen ook buiten de kerk mee stonden te bidden. De mis was bomvol. Kom daar bij ons nog maar eens om. Daarvoor waren we na een wandeling door Queenstreet (daarmee bedoelen ze meestal Victoria die toestemming heeft geven Queensland te stichten los van New South Wales in 1859) en een tochtje met de Citycat over de Brisbaneriver in de buurt van de Cathedral beland. Als altijd hebben we daar natuurlijk een paar kaarsjes opgestoken. Hier waren het van die kerstboomkaarsjes die Oma Taggenbrock vroegen had! Daarna via de Botanicals Gardens richting Parliament House. Het belangrijkste monument van heel Queensland en Marc en Esther mochten in de stoel van speaker zitten! Ook dat is vastgelegd. We zullen die foto's morgen plaatsen als we ook dan weer internet hebben! Het was een heel moooi gebouw. Daarna lunchen bij de haven en toen naar het stadsstrand op de Southbank. Daar is geluierd en gezwommen (alleen door dappere Joost!). Een borrel in Rivercafé, een rondje in het reuzenrad en een diner bij Vapiano (ja dezelfde prima Italiaanse keten als in Den Haag en Amsterdam) vervolmaakten deze dag. Marjoleine nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag vandaag. Ellen c.s. veel succes bij het hernemen van de dagelijkse dingen. Hopelijk hadden jullie het ook fijn! En Australie is echt een aanrader inderdaad. Anouk idem voor jou na je dagen in Kos. Alle volgers veel dank voor alle leuke reacties. Veel liefs van ons allemaal. Monique

• 01 Augustus 2010 - 13:07

Mamma:

Jullie hadden een echte stadsdag, een bomvolle kerk,dat is op zich al en belevenis, en dan Esther en Marc op de speakersstoel! Dat geeft wel een trots gevoel.

De paus , die de O'Reilly's vergeving schonk, was Pius XII (1939-1958) de omstreden oorloggspaus.

De plekken waar jullie eten of lunchen lijken me erg leuk. ik heb het idee,dat julie dat heel goed uitzoeken.

Gisteren heeft het de hele dag gegoten, vandaag ziten we weer buiten.

Tot de volgende keer, liefs, Mamma

• 01 Augustus 2010 - 13:07

Pappa:

Altijd goed als je achter je (nog oude) computer aan het werk bent. Dan vang je direct The australian dailt mail op. Aan te bevelen en gratis abonnement. Kaarsjes opsteken is in dit landje -je -je -je de enige onuitroeibare oecumenische acitiviteit tegenwoordig. Ik heb het laatst nog in Maastricht spontaan gedaan samen met een sterk protestant angehauchte man en een vermoedelijk in het geheel niet angehauchte man. Het lukte uitstekend. Ze betaalden ook allebei.
    Ga dus door met kaarsjes opsteken. We genieten weer van alles wat jullie beleven.
    Liefs M&P

• 01 Augustus 2010 - 13:09

Pappa:

Ik bedoel natuurlijk The Australian daily mail. P.

• 01 Augustus 2010 - 13:09

Mamma:

De smily in de jaartalllen is er per ongeluk ingekomen.
    het moet zijn 1939 1958

• 01 Augustus 2010 - 13:12

Jan En Marga:

Wij dachten al: waar blijven toch de kerken en kathedralen.Maar heel goed: de kaarsjes zijn opgestoken! Jullie hebben weer een schitterende dag gehad.
    Als jullie toch een koalabeer meebrengen stop dan voor ons een kangaroo in je koffertje. Minder gesjouw bij A H.
    Liefs j m.

• 01 Augustus 2010 - 13:17

Anouk:

Ik kijk uit naar de foto's en het volgende reisverslag. Vind het hartstikke leuk om jullie zo te kunnen volgen :D

Nou jullie missen hier niks, het is regenachtig en rond de 20graden (vergeleken met Kos erg vervelend dus haha)

Tot over 13 dagen, geniet er van!

Liefs

• 01 Augustus 2010 - 15:09

Ellen:

Ja, ben ik weer. Klinkt als een dag die wij in Edinburgh hadden kunnen doormaken, hebben overigens ook kaarsjes opgstoken, maar dan in de prachtige Roslin chapel vlakbij Ediburgh. Chapel speelt rol in Dan Brown's da vinci code dat Tim nu aan het lezen is (in Nederlands...). Ik kan me voorstellen dat veel aan Engeland doet herinneren in Brisbane. Alleen klimaat klinkt tikje anders. Benieuwd wat jullie morgen weer tegenkomen!