Universal Studio's - Reisverslag uit Laguna Beach, Verenigde Staten van Monique Witte - WaarBenJij.nu Universal Studio's - Reisverslag uit Laguna Beach, Verenigde Staten van Monique Witte - WaarBenJij.nu

Universal Studio's

Blijf op de hoogte en volg Monique

04 Augustus 2012 | Verenigde Staten, Laguna Beach

Universal Studio's ligt echt in Hollywood. De beroemde letters wezen ons daar al op. Ze zijn vanaf de snelweg best klein maar we hebben ze gezien. Universal Studio's ligt in Universal City aan Universal Drive en heeft een eigen afslag vanaf de snelweg. Garmin had ons vanwege een afgesloten oprit o.a. door de Koreaanse wijk gestuurd. Wat een wonderlijke contrasten heb je hier toch. Die wijk had ook in Bangkok kunnen liggen, zij het dat dan de Amerikaanse vlag en een protserig pand in westernstijl van de Citibank zou hebben ontbroken. Bij de Studio's rijd je meteen vier rijen dik richting parkeren. We nemen preferred parking voor (slechts) 5 dollar meer omdat dat wel heel veel lopen scheelt. Een shopping mall met vooral kleding en eetgelegenheden brengt ons direct bij de ingang. Daar is veel personeel om de zaken in goede banen te leiden. Je wordt direct aangeschoten: Can I help you? De bij Lake Powell aangeschafte tickets werken perfect. Ze worden omgeruild voor een prioritypas die je zichtbaar moet dragen. Dat is een zeer nuttige investering. Wachttijden die tussen de drie kwartier en 90 minuten bedragen kunnen we via een speciale ingang negeren. Dan sta je meteen vooraan. Daardoor kunnen we alle attracties op een dag doen. Anders was dat niet gelukt. We beginnen met de Studiotour die ons langs alle grote Studio's brengt. 3D bril krijg je direct mee. Er zijn ook buitendecors zoals de straten van New York, het motel en huis uit Psycho van Hitchcock, een Westernstadje. Een rampsite met neergestort vliegtuig en een opstelling van beroemde filmauto's. De tour kent ook drie atracties: een 3D King Kong animatie (vandaar direct al zo'n bril, er zullen er nog vele volgen) waarbij de hele tram waarin je rijdt heen en weer schudt. Een aardbeving in een metrostation en een
Mummieachtig iets maar dat ontgaat mij enigszins. Steeds zie je op een TV- scherm in de tram beelden die op die plek zijn opgenomen, waarin het desbetreffende special effect een rol speelt (de aardbeving en ook ergens een flushflood) of beelden uit de film waarover de gids spreekt. Het duurt drie kwartier en is heel erg leuk. De gids moet aan het einde van de dag wel pijn in zijn kaken hebben van het leuk doen en de flauwe grappen. Daarna naar Shrek. Een 4D animatie. De vierde dimensie zijn meebewegende stoelen in de bioscoopzaal en waterspuitjes in de stoel voor je zodat je druppels voelt als de 3D ezel die als het ware de zaal in komt in jouw richting niest. We wisten uit Seaworld al dat natspuiten hier de optimale vorm van humor is en dat wordt hier weer eens bevestigd. Shrek is de strijd tussen goed en kwaad en goed wint. Dat is steeds zo. Ook bij Terminator (ook een 4D animatie) en Transformers (een ride). Bij Terminator worden 3D en realiteit gemengd. De acteurs stappen als het ware van het toneel in de film en terug. Bij Transformers vlieg je zelf door de 3D wereld. Transformers zijn auto's die in robots kunnen veranderen en weer terug en daar heb je goede en slechte van. En dat leidt natuurlijk tot veel geweld. Best bizar. Ook van de Simpsons is er virtuele achtbaan die verbazingwekkend echt is. Marc en Esther (maar vooral Marc) kennen al die verhalen en films. Zij zien daardoor details in de animaties die wij missen zoals een helikopter die in een F16 verandert. De Simpsons kent enorme diepten en grote snelheden terwijl je in feite op een plek in een bakje heen en weer wordt geschud. Het is allemaal razend knap gedaan. Het park ligt verspreid over twee levels. Die zijn door vier enorme roltrappen met elkaar verbonden. We zien ook een show Waterland waarin veel "pyrotechnic" effects worden gedemonstreerd. Zeg maar ontploffingen in en boven het water. Uiteraard weer met een verhaal waarin de helden winnen van de piraat. Die show zien we overdag en 's avonds om negen uur, als afsluiting nogmaals. Ook hier weer de nationale hobby natspuiten. In het theater is een soakzone. Voor de show spuiten drie mannen het publiek nat en gooien emmers water over ze heen. Uiteraard wel keurig alleen in de soakzone maar ook (humor ten top) een enkele langslopende passant op zoek naar een plaatsje. En je wordt geacht enorm mee te roepen en lachen. Maar ook dit is razendknap gedaan allemaal. We zien ook een specialeffectsshow waarin de animaties worden uitgelegd en een show met dieren. Dieren spelen in veel films een belangrijke rol. De honden waren echt super getraind. En tot groot plezier van Esther vlogen er vogels vlak over haar hoofd. We hebben alle rides (ook de Jurassic Parc splash waarbij je opnieuw nat wordt) allemaal gedaan. Ik moet wel bekennen dat ik bij de laatste een plastic poncho had gekocht. Dat bleek een goede investering. Joost, Marc en Esther deden alle rides nogmaals en konden tegen de regels in tweemaal van priority genieten! Mijn poncho is toen door Esther hergebruikt! Het was een fraaie afsluiting van een schitterende en zeer afwisselende vakantie. Nu snel de koffers inpakken en genieten van de laatste ochtend voor we richting vliegveld gaan!