Victoria in de regen - Reisverslag uit Grindelwald, Zwitserland van Monique Witte - WaarBenJij.nu Victoria in de regen - Reisverslag uit Grindelwald, Zwitserland van Monique Witte - WaarBenJij.nu

Victoria in de regen

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

11 Augustus 2014 | Zwitserland, Grindelwald

De buienradar had het al feilloos voorspeld: vandaag zou het gaan regenen. Dat deed het dan ook. Een ideale dag om een tocht naar de enige stad in de omgeving, Interlaken, te ondernemen. Maar eerst rustig aan opstaan, zwemmen (terwijl vier oudere dames zelfs zonder Herr Harry allerlei Wassergymnastik uitvoerden) en ontbijten. In de regen liepen we naar de trein, gewapend met twee Pels Rijckenparapluies waarvan we er later een in de trein zouden laten liggen en gelukkig wel die die al enigermate defect was. In Interlaken wandelden we op advies van onze uitermate vriendelijke hotelier via de rivier richting stad. Op het terras van het beroemde hotel Victoria Jungfrau streken we neer voor een cappucino en toen het ook daar begon te regenen nog een cappuccino. De regen intensiveerde en we besloten er te blijven lunchen. Een heerlijke bagel met zalm voor Joost en Caesarsalad voor mij. En het regende maar door dus toen maar een potje thee besteld. En we hebben ons er niet verveeld. Naast ons zat een Zwitsers echtpaar met mooie hond dat dezelfde strategie volgde. Verder werd het terras bevolkt door vele Arabische stellen en hele families, vermoedelijk soms bestaande uit pater familias met meerdere vrouwen. Kinderen voorzien van alle moderne gemakken zoals mini I-pads en I-phones ook op leeftijden ver onder die van Pieter. De grote huizen zoals Armani, Burberries, Mulberry, Gucci, Etiienne Aigner etc. hebben goede zaken gedaan zo te zien. En er werd flnk gegeten. Het was buitengewoon interessant. Het hotel is van binnen echt een grand hotel. Schitterend ingericht. De wandeling naar de toiletten was de moeite waard. Inpandige fontein in het trappenhuis. In een van de zalen lunchte de lokale Rotary. Het werd droger en wij besloten de stadswandeling die we ons hadden voorgenomen te gaan maken. Na een half uur begon het echter weer cats en dogs te regenen. Bij de Coop kocht ik een nieuwe plu. Die bleek voorzien van een automatic opsteeksysteem. Een druk op de knop en floep: de plu is opgestoken. We vonden hem ook nogal duur maar dit is wel een gadget! Joost genoot ervan! En hij bleek ook nog waterdichter dan het overgebleven Pels Rijcken exemplaar. We zagen veel horlogewinkels onder andere met exemplaren van ruim 21.000 franc in de etalage. Later hoorden we dat dat gegarandeerd 100% Zwitsers handwerk is. Zou je dan beter weten hoe laat het is? In de winkels is een groot deel van het personeel Aziatisch. Absolute marktleider in horloges is Tissot. We liepen door naar Unterseen, het oude stadsdeel, waar de kerk staat. Die bleek weliswaar een oude toren te hebben ergens uit rond 1000 maar van binnen een verschrikkelijk vermoedelijk twintigste eeuws interieur dat op zwaar gereformeerd wees. Er was een organist aan het oefenen op muziek die dat vermoeden bevestigde. We gingen er snel weg na nog even kennis te hebben genomen van de sociale programma's voor de dames 65+ en de herensenioren (al vanaf 60). Mannen worden kennelijk toch sneller oud. En fijn dat het gescheiden werd gehouden. Ook dat bevestigt dat het hier niet om een lichtzinnige gemeente gaat. In de stromende regen liepen we terug langs de steeds sneller stromende rivier. We overwogen met het kabeltreintje achter het station nog even om hoog te gaan maar zagen daarvan af toen bleek dat we nog 45 moesten wachten omdat de vorige trein net drie minuten geleden was vertrokken. We hebben niet afgewacht wat het Engelse echtpaar dat ongeveer gelijk met ons daar arriveerde heeft gedaan. We vermoeden dat hij wel wilde wachten maar dat zij er genoeg van had in de regen. Bij de Coop op het station kocht Joost een heerlijke plak Lindt chocolade waarmee de terugreis een waar genoegen werd. In Grindelwald hebben we op weg terug naar het hotel de lokale winkels bekeken. Ik moet bekennen een blouse te hebben gekocht waarvoor ik ongetwijfeld te veel heb betaald en die mogelijk ook in Den Haag te koop is maar het gaat om het idee en hij is leuk. Verder werden we niet vrolijk van de snuisterijen hier. De lezers hoeven vooralsnog niet te vrezen voor geschenken uit Grindelwald. Dat na al deze avonturen zwemmen, sauna en een diner volgden, willen jullie vast wel geloven.

• 12 Augustus 2014 - 09:18

Esther:

Leuke verhalen mam en pap! Geniet er lekker van de laatste paar daagjes! Verdiend! xx

• 12 Augustus 2014 - 13:37

Mamma:

Wat zijn het weer mooie verhalen over jullie belevenissen!
    Monique aan jou is een reisverslaggever verloren gegaan.

Oma Taggenbrock was ooit met vriendinnen op de Jungfrau en
    in 1930 op huwelijksreis met Opa in Interlaken.
    Ik moet er ergens nog foto's van hebben.
    Ik vind het wel grappig, dat jullie daar ook zijn geweest.

Op Internet heb ik de Geister gevonden. Ooit heb ik mijn hele Goethe
    weggegooid, waarschijnlijk in een vlaag van verstandsverbijstering
    Daar krijgt een mens toch spijt van!

Geniet nog lekker van de dagen die jullie nog hebben en van het
    heerlijke eten daar!. En van de chocolade!

Liefs, Mamma.

• 12 Augustus 2014 - 14:45

H.(Harry) F Van Den Haak:

Hoi Mik,

Wat nu nog te zeggen na over zoveel moois in Interlaken te hebben gelezen en zoveel regen te hebben meebeleefd? Over de regen had ik al veel troostende woorden gesproken. Alleen "na regen komt zonneschijn", altijd uniek, kan dat nog vervolmaken.

In wezen heeft Mamma/Hilde alles in haar laatste zin van haar reactie gezegd waar ik mij nu van harte en helemaal bij aansluit.

Liefs pap/Harry

• 24 November 2016 - 17:06

Geertrui Vd Brink:

Dag,

Ik was op aan het googlen op achternaam Taggenbrock ..... dat geeft weinig hits.
    Maar toch denk ik dat wij heel ver weg familie zijn.
    Mijn oma Lucia (vandepoel) Taggenbrock was zus van opa Herman.
    leuk om dit te lezen.