Zon en veel Nederlanders op de Schynigge Platte - Reisverslag uit Grindelwald, Zwitserland van Monique Witte - WaarBenJij.nu Zon en veel Nederlanders op de Schynigge Platte - Reisverslag uit Grindelwald, Zwitserland van Monique Witte - WaarBenJij.nu

Zon en veel Nederlanders op de Schynigge Platte

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

13 Augustus 2014 | Zwitserland, Grindelwald

Gisteren was het wederom uitstekend weer. Daarom weer vroeg uit de veren en op pad! Reisdoel was de Schynigge Platte vanwaaruit men een prachtig zicht heeft op Mönch, Eicher en Jungfrau. De treinkaart kwam wederom zeer goed van pas. We kennen de dienstregeling inmiddels uit ons hoofd. Dat is ook niet zo moeilijk omdat er maar twee sporen zijn en de treinen resp. Om 17 en 47 of 19 en 49 vertrekken. Wij gingen voor die van 49! De treinreis langs het riviertje is steeds weer mooi. In Widerswill moesten we overstappen. Net als de trein naar de Jungfrau is de trein naar de Schynigge Platte een oude tandradbaan. Er hangt een bord op het dalstation dat zegt dat men al sinds 1912 op elektriciteit rijdt. Daarvoor was er een stoomtreintje. De overstaptijd benutten we bij de lokale Migros. Op het station ook slechts twee sporen en personeel dat als er een trein aankomt de reizigers waarschuwt om afstand te nemen. De rit naar boven is schitterend. Je ziet de vegetatie naar mate je hoger komt veranderen, eerst beukenbossen, dan dennen en vervolgens Alpenbloemen. Boven is een prachtige alpenbloementuin aangelegd waar je de verschillende soorten kunt leren kennen. We klommen naar het hoogste punt waar opvallend veel Nederlands werd gesproken. Het dreigde er gezellig te worden. Als je gaat lopen kom je eigenlijk nauwelijks meer Aziatische mensen en helemaal geen Arabische mensen meer tegen. Die nemen veelal de kabelbanen en treinen omhoog, kijken rond eten en drinken wat en keren weer terug. De wandelaars zijn Zwitsers, Duitsers, Engelsen en Amerikanen (er waren er die boven op die top onderling verhaalden over hun ontmoeting met een Grizzlybeer met jong, dat kwam me bekend voor) en uiteraard Nederlanders. We maken wederom een schitterende hoogtewandeling met zicht op ondermeer Interlaken en de Brienzersee maar ook op de drie machtige besneeuwde toppen aan de overkant. De koeien, die poseerden als de klassieke Milkakoe, met hun bellen droegen ook bij aan het wandelplezier. En de maaltijd in het bergrestaurant na afloop (ook hier was het bier weer in orde) was uiteraard ook een bijdrage aan een heerlijke vakantiedag. Morgen gaat weer regenen dus opnieuw de juiste dag gekozen voor deze tocht!

• 13 Augustus 2014 - 12:45

H.(Harry) Van Den Haak:

Hoi Mik,

De foto's goed bekeken. Ze versterken je verslag. Jullie hebben het opnieuw goed geschoten met de tour naar de Platte en terug bij goed weer. Een en al echt grote natuur. Buit jullie treinabonnementen maar goed uit. Hopelijk valt het vandaag mee met de regen.

Er is hier geen nieuws, tenzij het feit dat onze overbuurman zijn huis (aan de buitenkant) laat schilderen ook als novum mag gelden.

Liefs Pap/Harry

Mamma:

Weer zo'n mooi verhaaL

Ha Monique en Joost,

Weer zo'n mooi verhaal!
    En leuke foto´s, die de sfeer goed weergeven.

Hier is geen nieuws, behalve dat het regenachtig
    en vochtig is. Hopelijik is het bij jullie beter.

Tot een volgend bericht veel liefs;
    Mamma.

• 13 Augustus 2014 - 15:53

Jan Van Den Haak:

Dag Monique en Joost,

We volgen jullie met veel plezier.
    Gisteren is jullie kaart aangekomen.
    Te bedenken dat wij ongeveer op het diepste punt van Nederland wonen, en jullie vanaf nogal hoog de wereld eens kunnen bekijken. Veel genoegen nog.
    Liefs Jan en Marga