Gesang der Geister über den Wassern - Reisverslag uit Grindelwald, Zwitserland van Monique Witte - WaarBenJij.nu Gesang der Geister über den Wassern - Reisverslag uit Grindelwald, Zwitserland van Monique Witte - WaarBenJij.nu

Gesang der Geister über den Wassern

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

11 Augustus 2014 | Zwitserland, Grindelwald

Het heeft even geduurd omdat de site uit de lucht was maar nu zijn we er dan toch weer. Waar waren we gebleven? We gingen eten! En de meeste diners zullen we jullie besparen maar dat van 7 augustus in Waldheim Risch is wel een beschrijving waard. Hoewel niet vaststaat of men daar een ster heeft, zouden wij die willen toekennen wegens super visbereiding! Zalm en zalmforel. En gnocchi met een citroensmaak. Opgediend met eetbare bloemen. Overheerlijk. En we hebben er een nieuwe wijn ontdekt: de chasselas. Een typisch Zwitserse wijnsoort waar ik nog nooit van had gehoord. Joost gelukkig ook niet! Een droge witte wijn met een heel eigen karakter. Ik kan nu alvast verklappen dat we die er de volgende avonden in Grindelwald in hebben gehouden. Vrijdagochtend begonnen we met een ochtendwandeling in de stralende zon langs de Zugersee. Er waren schaapjes die met ons meeliepen. Daarna vertrokken we richting Grindelwald. We reden via Stansstad aan het Vierwoudstedenmeer. Het liep vlot. Een beetje vertraging bij Zürich maar daar had Joost al op gerekend. Dat was al zo toen hij met zijn ouders naar Zwitserland ging. Het Vierwoudstedenmeer is ook prachtig. Minder toeristisch dan de Bodensee. Maar onmogelijk om rond te fietsen. De rotsen erom heen zijn veel te steil. We genoten er van een cappuccino met zicht op het water uiteraard om daarna de reis te vervolgen. De lunch was het volgende letterlijke hoogtepunt van de dag op de top van een bergpas. Om een uur of drie reden we Grindelwald binnen. Een levendige plaats. Het hotel is prima en nadat we waren ingecheckt gingen we richting Touristinformation en we kochten een zesdaags abonnement voor treinen en bergbanen. We gebruikten dat meteen om naar boven te gaan met een kabelbaan. Op de berg dronken we een biertje en genoten van het zicht op het dal. Het plan voor de dag erop werd gesmeed! Om te beginnen naar Lauterbrunnen, plaats met 72 watervallen en inspiratie voor Goethe! Hij schreef een prachtig gedicht na het zien van een de watervallen daar: Gesang der Geister über den Wassern. Mamma heeft een volledige Goethe dus die kan het opzoeken. Hoogromantisch:
Der Menschen Seele Gleicht dem Wasser: Vom Himmel kommt es, Zum Himmel steigt es, Und wieder Nieder Zur Erde muss es, Ewig wechselnd.
etc. etc.
We hebben het opgezocht en gelezen. We bezochten daar de Trümmelbachfälle. Ongelofelijk: watervallen in de rotsen. Het smeltwater van Mönch, Eiger en Jungfrau komt daar samen. 20.000 liter per seconde! Enorme snelheid en veel natuurgeweld. Indrukwekkend. Een andere aanduiding kunnen wij er niet voor verzinnen. Je ging een deel omhoog met de lift en de rest klimmen. Om twee uur waren we weer beneden en namen we de bus terug naar het station, om onze weg te vervolgen richting Wengen. In Wengen wederom omhoog met een enorme Gondel naar Männlichen. Opnieuw viel ons op hoeveel Chinese, Japanse en vooral ook Arabische toeristen hier zijn en hoeveel boerka's hier worden gedragen. Later hoorden we in het hotel dat het om veel heel rijke toeristen uit bijvoorbeeld Saoudi Arabie gaat en om Chinezen en Japanners die Zwitserland vaak in een dag doen en de volgende dag alweer Milaan bezichtigen. De grote families met veelal een of twee vrouwen in een soms zelfs zwarte boerka maar vrijwel altijd gesluierd, zijn wel echt opvallend in het straatbeeld.
Vanaf Männlichen wandelden we naar Klein Scheidegg. Absoluut de mooiste bergwandeling of hike zoals ze hier tegenwoordig ook zeggen, die we ooit maakten. Bergen rondom. Weinig andere wandelaars. We bleven vrij hoog in de bergen. Schitterende vergezichten over wat in de winter ongetwijfeld een superskigebied is. Ook veel prachtige alpenbloemen op het tweede stuk van de wandeling toen we ietsje gedaald waren. De trein terug, een steile tandradbaan was een belevenis. De spoorwegen hier in de bergen zijn wonderen van techniek! Het was wederom een schitterende dag.

• 11 Augustus 2014 - 18:45

Marc:

Wat klinkt dit super mam en pap! Van de schaapjes die meelopen tot de hike bij klein scheidegg, het lijkt me heel erg leuk. De hike die jullie beschrijven klinkt zoals ik die vaak in Canada heb gemaakt: vele vergezichten en mooie natuur. En ik ben ook benieuwd naar de wijn! In Nederland alles goed, lou en ik zijn druk bezig met vakantie voorbereiden en Esther is in de elcid bezig. En de competitie is weer begonnen! Feyenoord gewonnen maar nog altijd op zoek naar een spits: de naam guidetti word gefluisterd in de wandelgangen. Geniet nog even en tot de 25ste. Liefs Marc

• 12 Augustus 2014 - 13:13

H (Harry) F. Van Den Haak:

Hai Mik,
    Drie minutieus geschreven reisverslagen van je op 11 augustus achter elkaar ontvangen! Dat eist ook drie reacties, al zijn ze veel korter bij gebrek aan contrareizen om te verslaan.

Wat betreft voetbal was Marc mij te vlug af met dien verstande - ik meld dit met name ten behoeve van Joost - dar AZ zijn eerste wedstrijd in het nieuwe bekerseizoen heeft gewonnen. Het spel van AZ viel me overigens helemaal niet mee. Het was zwak van systeem,, ongericht zoeken naar de juiste vorm. Niet meer of anders dan een hardloopwedstrijd. Kom op, dat moet beter!

Ergens lijkt Zwitserland nu voor ons klein Canada te zijn. Is Grindelwald niet de plaats waar een organist Stille Nacht, Heilige Nacht heeft geschreven en gecomponeerd, nadat hij een zuivere Chasselas had gedronken? Of was dat het duitse Grünewald?

Het weer is ook hier sterk wisselend geworden. Zon of harde regenbuien met onweer. Voor alle zekerheid heb ik de dubbelgebeide paraplu van Barents Krans er nog even op gecontroleerd. Geheel waterdicht gelukkig. Het zal je toch maar overkomen.....

Lies Pap/Harry