Navajo-Indianen en een stuwdam - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Monique Witte - WaarBenJij.nu Navajo-Indianen en een stuwdam - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Monique Witte - WaarBenJij.nu

Navajo-Indianen en een stuwdam

Blijf op de hoogte en volg Monique

27 Juli 2012 | Verenigde Staten, Page

We zijn inmiddels aanbeland bij Lake Powell, een kunstmatig meer in de Coloradorivier.We vertrokken vanochtend vroeg uit Moab. Eerste reisdoel was Monument Valley. We reden wederom door woestijnen die wisselden van kleur. Zowel rode als grijze. Soms was het weer wat koeler maar veelal was het toch tussen de 90 en 100 graden Fahrenheit. We kwamen langs wegen die totaal verlaten waren en reden na zo'n 100 mile Monument Valley binnen in het leefgebied van de Navajo Indianen dat zich over vier staten uitstrekt. Deze Indianen hebben een eigen council waarvan van de 24 leden slechts een vrouw! Wat zou dat te betekenen hebben? Zij beheren hier nationale parken zoals Monument Valley. Daar zijn veel cowboyfilms opgenomen en wij hebben gestaan bij de Johne Wayne outlook, het favoriete uitzichtspunt van John Wayne. Toch een schok als je merkt dat je kinderen niet weten wie dat is. Generatiekloofje! In Monumentvalley rijzen enorme rotsen als het ware als monumenten op uit de redelijk vlakke woestijn. Ze lijken te staan in bergen van kiezel maar in feite is dat de erosie die zijn werk doet vermoeden wij. Monument Valley is erg commercieel. Er zijn mooie uitzichtspunten rondom het visitorscentrum met klein museumpje gewijd aan de Navajo Indianen. Interessant is hun rol in WO II. Zij hebben in hun eigen taal een code ontwikkeld en tijdens de oorlog in de Pacific tegen Japan binnen het Amerikaanse leger gediend en berichten doorgegeven. Gesteld wordt dat dit de enige code is die nooit door de vijand is gekraakt en dat dit zeer heeft bijgedragen aan, zo niet beslissend is geweest voor, het winnen van WOII in de Pacific door de VS.Ons huurcontract met Alamo staat niet toe dat we off road rijden in onze Dodge Grand Caravan (een veel te brave auto volgens Marc). Voor 320 dollar, door Joost nog terug te brengen tot 240 dollar, konden we met een jeepje in zo'n 2 uur de 17 miles drive doen. Die hebben we toen maar van bovenaf bekeken. Het was ook heet en het jeepje had geen airco! Kortom we hebben de 17 milesdrive in Monumentvalley aan ons voorbij laten gaan. Wel lunchten we er heerlijk in een eveneens door de Indianen beheerd restaurant. In hun voorkomen deden ze weinig aan Arendsoog denken. Erg Amerikaans waren ze allemaal ook qua postuur. Daarna reden we verder door de woestijn richting Lake Powell. Daar bezochten we de Glenn Canyon stuwdam. Wat een machtig gezicht is dat. Deze dam heeft de vorm van een halve maan en staat met de bolle kant naar stuwmeer zodat het stuwmeer de dam vastdrukt in de wanden van de Canyon. De dam voorziet grote delen van vier staten van water en energie. We zien er ook nog een interessante film. We komen niet veel later aan bij ons hotel Lake Powell Resort dat gelegen is in een National Parc op korte afstand van de stuwdam. Het hotel is erg groot. 346 kamers telt het. Helaas geen Lake View. Dat had als preferentie bij de reservering vermeld moeten worden en helaas...... Upgrades waren ook niet meer available. Het hotel zit stijfvol. We spoeden ons snel richting zwembad waar we genoten van de ondergaande zon tegen de achtergrond van een prachtig panorame. Lake Powell ligt tussen de hoge rode rotsen. Een diner in het restaurant van het hotel (ook hier is verder niets in de buurt) en vruchteloze pogingen via Wifi op internet te komen voltooiden de avond. Dit verslagje komt vanuit het bussiness centre van het hotel. De I-pad weigert dienst vanwege een te lage capaciteit van het Wifi hier. Waarom vind ik dat nou toch zo enorm irritant?

• 27 Juli 2012 - 15:08

Mamma:

Toen ik zo'n jaar of 14 was las ik het liefste indianenverhalen over Old Shatterhand en Arendsoog.
    Ik had daar een bepaalde voorstelling bij, zal wel niet kloppen met wat jullie gezien hebben.

Jullie zijn nu al een paar dagen in bepaald ruige natuur. Hier in ons keurig aangeharkte Heiloo kun je je
    daar moeilijik een voorstelling van maken. Maar de verslagen zijn zo beeldend dat het toch wel een beetje lukt.
    Jullie vinden naar ons idee ook steeds goede eetgelegenheden.
    Lieverds, ik wens jullie nog een heel fijne laatste reisweek!!

vond de sms van Esther gisteravond zó leuk.

Mamma

• 27 Juli 2012 - 15:28

Pap:

Brandend zand en Nvajo- en een stuwdam hebben woestijnen gemeen. Daarom op deze twee pakken vol beleveniissen tegeliujk gereageerd. Wat de Bijbelse tijden en en het viinden van water in de woestijn betrfet, kan ik je aanbevelen nog eens Jozef in Dothan van Vondel te lezen. derde bedrijf. "t Moiet een ramp geewest zijn . De broiers van Jozef gooien hem iuit jalouzie in een waterput die ..... beneden alleen wat grondsop opleverde. ei . Levi: "Schep water met u hand, al ziet het wat bemorst.Het kan den dorst verslaan. De slijm is meest verzonken. " Jozef:"O God, dat laaft mijn hart. nog eens voor `t laatst gedronken."..... Simeon: Zijt gij omlaag?." Jozef: "Nog niet. Haaql op.Ik ben beneden. " Levi: Maak los het laddertouw : `t wil tijd zijn, dat wij gaan." Tenslotte halen ze hem na onderlinge ruzie daarver toch op en verkopen hem aan "den vrekken arabier". Da's andere koek dan eten bij Sabaku sushi en sashiimi. Ik bedoel maar. Zelfs geen jeep in de buurt.

Dat er maar eern vroiuw zitting heeft in Nanajo-indianenraad omdat het te simpel werk is voor vroiuwejn.
    Liefrs Pap

• 28 Juli 2012 - 09:02

AWEP:

OEF : dus geen platvoetindianen en ook geen wigwam? ik had er nog wel een van vroeger in de aanbieding.

Morgen fahren wij naar het wat minder ruige Oorstenrijk en gaan meer richting Sisi en Franz Josef en Sachertorte.
    Ook niet verkeerd!
    We gaan kijken of de familie Schachner vergelijkbaar is met de familie Egger!

Veel plezier nog!
    liefs