Op de fiets mis je niets - Reisverslag uit Radolfzell am Bodensee, Duitsland van Monique Witte - WaarBenJij.nu Op de fiets mis je niets - Reisverslag uit Radolfzell am Bodensee, Duitsland van Monique Witte - WaarBenJij.nu

Op de fiets mis je niets

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

06 Augustus 2014 | Duitsland, Radolfzell am Bodensee

De fietsen die we in de regen hadden opgehaald, hebben daarna alleen maar zonneschijn gebracht. We hebben strikte instructies van Velotours om onze bagage elke dag om uiterlijk 9.00 uur bij de receptie neer te zetten en braaf ANWB echtpaar als wij zijn doen wij dat natuurlijk ook. We vertrokken maandag met stralende zon uit Konstanz voor de eerste etappe naar Stein am Rhein. De grens met Zwitserland passeerden we op de fiets zonder enige controlle. Gewoon in een woonwijkje. We fietsen door velden en al snel is duidelijk dat de Bodensee veel landbouw heeft en vooral veel fruitteelt. We vorderen best snel en drinken een kop koffie aan het meer. Dan verder en om even voor twaalf stuiten we op een Solarfähre naar de Insel Reichenau. Het bootje zou im 11.59 gaan! En ja hoor, hij kwam punktueel eraan. De laatste vaart voor de Mittagspause. We stapten op. Op het Insel is een Benediktijnerabdij en drie kerken. En veel groenteteelt. Het eiland is weer Duits en veel Zwitsers gebruiken het veer om groente te kopen. We fietsen het halve eiland rond. Het is Unesco werelderfgoed. De abdij heeft een prachtig koor en een een schatkamer. Op de kachel in de schatkamer staan Canadareizigers Marcus en Lucas gebroederlijk afgebeeld. We lunchen bij een Saladerestaurant in een kas. Erg biologisch en verantwoord maar vooral erg lekker. Terug op de veer en dan door naar Stein am Rhein. Onderweg nog wel een kopje thee. Het zakje Lipton dat op kantoor gratis in de pantry ligt koste 3,8 Zwitserse Frank. maar op kantoor heb ik het uitzicht er niet bij natuurlijk. Stein am Rhein kent mooie beschilderde huizen. Het hotel lag direct aan het water. Ik sla zwemmen, sauna en diner maar even over en ga naar de volgende ochtend. De etappe van dinsdag was kort. Daarom ginngen we 's ochtends met de trein naar Schaffhausen naar de beroemde waterval. De Zwitserse spoorwegen hebben hun reputatie waargemaakt. De trein reed heel precies op tijd. Daarna met de bus naar de waterval die in feite in Neuhausen bei Schaffhausen ligt. Indrukwekkend spektakel. De kracht van het water is enorm. De waterval is 121 meter breed en 21 meter hoog. Veel toeristen maar wij hadden een achteromroute gevonden waardoor we van bovenaf alleen erheen wandelden. Daarna terug met de bus en snelste stadswandeling ever door Schaffhausen gemaakt. Leuk plaatsje maar de waterval vaut le detour. Niet zozeer het centrum, afgezien van een een paar mooie fonteinen, rococogevels en een prachtige kloostergang. De trein bracht ons bij de fietsen en een welverdiend soepje! Daarna de tocht naar Radolfzell aangevangen. Hier en daar een Steigung die door mij moest worden gelopen. We kochten onderweg fruit bij een boer. En we waren weer in Duitsland dus de thee was aanmerkijk goedkoper met het zelfde uitzicht! In Radofzell was het bier uitstekend. Datzelfde gold voor hotel en pizzeria! De avonturen van vandaag volgen later!

• 07 Augustus 2014 - 13:01

Mamma:

Weer zo'n leuk verslag!
    wat heerlijk dat jullie zo veel kunnen fietsen.
    En dat het weer zo meewerkt. Hier is het ook mooi weer'
    we kunnen lekker buiten zitten, fietsen doe ik op de binnenfiets
    en probeer me te verbeelden, dat ik ergens buiten fiets.
    Gisteren was Ellen mee naar het MCA, ze heeft jullie een
    verslagje gemaild, geloof ik. We hadden een aardige en
    duidelijk uitleggende specialist. Pappa zal nu èèn keer per maand
    een hormooninjectie krijgen, om verdere groei van de tumor te
    voorkomen, a.s. vrijdag, dus morgen, de eerste.

Ben benieuwd naar jullie verdere avonturen en of jullie nog
    Marcus en Lucas tegenkomen!

Liefs, Mamma.

• 07 Augustus 2014 - 13:23

H. (Harry) F. Van Den Haak :

Ha Monique,

Ha Monique,

Weer niet mis wat jullie allemaal met succes ondernomen hebben. Inderdaad "niets gemist". Was de waterval bij Schaffhausen vergelijkbaar met een of meer watervallen in Canada? Het moet een hard gelaq geweest zijn voor je gecdwongen te zijn af te stappen bij een Steiging. Het was ongetwijfeld , direct vergelijkbaar bij wat er door Bauke Mollema (geen familie) heen ging, toen hij vorig jaar, 16 juli, op de Mont Ventou moest opgeven. Het staat me nog bij als gisteren. Maar gelukkig je was, net als hij, nog op tijd binnen.

Je hebt gisteren al in het bericht van Ellen gelezen dat we volgens de darm c.a.-- specialist Mollema (die op 6 juni ook de drain aanbracht) vrij gerust mogen zijn als het gaat om de vraag of de aangetroffen grote poliep iets agressiefs verbergt. De genomen biopten wijzen dat niet uit. Een goed teken. We vierden het met z'n drieën rond 19.30 uur bij Wtldschut. We namen afscheid van een van aard al opgewekte Mollema, een man om mee te nemen naar Wildschut. Morgen de eerste maandelijkse hormonale injectie om de rest in bedwang te houden.

Liefs, Pap

• 07 Augustus 2014 - 19:37

Jan Van Den Haak:

Dag Monique en Joost,
    We genieten van jullie reisverslag. Jullie zijn behoorlijk sportief. Wel fijn dat je bagage achterna gebracht wordt.
    Frappant dat jullie Marcus en Lucas tegenkwamen!
    We hopen dat het weer jullie gunstig gezind blijft; de wind mee als je op de pedalen trapt, enz..
    Een lieve groet van Jan en Marga.