Ga nooit naar Horb am Neckar! - Reisverslag uit Konstanz, Duitsland van Monique Witte - WaarBenJij.nu Ga nooit naar Horb am Neckar! - Reisverslag uit Konstanz, Duitsland van Monique Witte - WaarBenJij.nu

Ga nooit naar Horb am Neckar!

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

03 Augustus 2014 | Duitsland, Konstanz

Na een heerlijk ontbijt met een versgebakken Spiegeleii mit Kräuter, namen we afscheid van Rebers Pflug onder de bekende verzuchting dat de tijd vliegt. We wilden om 10.00 uur naar de dienst in de Michaelskirche en daarna naar Konstanz. Goed plan. En het lukte ook nog. We waren keurig op tijd en dat is heel wat voor ons en bovendien konden we naast de kerk parkeren. Misschien kwam het eerste wel door het tweede! De Michael bleek, niettegenstaande barokke en beeldenrijke uitrusting, een Evangelische Kirche met een jonge vrouwelijke dominee. Helemaal goed, vooral toen er er ook nog over geloof, hoop en liefde werd gepreekt. Overigens: druk bezet was het ook hier niet. En weer waren wij rond een uur of kwart over elf wel aan een lekkere cappucino toe. En die namen wein het Marktcafé aan de overkant. De regen werd wederom door de parasols keurig tegengehouden. Zonder enige file kwamen we snel verder hetgeen ons op enig moment deed denken dat we wel tijd hadden voor lunch in een leuk plaatsje aan de Neckar. Volgens de ANWB is Horb am Neckar een leuke plaats en maar 5 km van de snelweg dus wat let ons. De aanblik was veelbelovend. Een plaats tegen de helling aangebouwd met bovenaan aan kerktoren. We parkeerden in een parkeergarage die wel erg verlaten was en bovendien bij een ziekenhuis bleek te horen. Omhoog en omlaag maar bijna alle plekken waren beschilderd met Privat? Overigens geen auto te bekennen. De auto toch maar neergezet en de trappen richting markt op. Het door de ANWB beloofde mooi beschilderde raadhuis was er maar de kerk was dicht en stond in de steigers en erger nog: weit und breit geen restaurant te bekennen. We waren niet de enige vertwijfelde toeristen op dit marktplein! Enfin: gelukkig hadden we nog tumtum en tuc! We zijn doorgereden naar Konstanz. Een hele mooie stad aan de Rijn. We hebben de kooffers uitgeladen bij Hotel Halm en snel het kantoor van Velotours opgezocht. Daar stonden twee prachtige fietsen klaar. De auto lieten we daar achter en we raceten per fiets (de weg liep omlaag en het zijn sportfietsen) over de Rijnbrug op zoek naar het Voglhaus, een op Tripadvisor zeer aanbevolen Cafe. Terechte aanbevelingen: een kopje thee maar vooral een stukje quiche of een toast gingen er goed in. Daarna een prachtige stadswandeling gemaakt langs alle hoogtepunten van Konstanz en vooral langs de oevers van de Bodensee. Daar gaan we nu heen terug om te eten! In reataurant Konzil. Het beroemde Konzil van Konstanz van 1414 tot 1418 was bepalend voor de naam van dat restaurant. Het Konzil kostte in 1415 het leven van Johannes Hus. Konstanz heeftbmeer beroemde zonen. Zo staat er bij de haven ook een grote zuil ter ere van Graaf Zeppelin. En er wordt hier veel aandacht besteed aan Hildegard von Bingen. En dat is terecht natuurlijk!

• 04 Augustus 2014 - 11:55

H. (Harry)F. Van Den Haak:

Hoi Monique,

Tum Tum en Tuc blijken weer onmisbare ingrediënten voor troost. Door het verslag zien we jullie reilen en zeilen voor ons. We hadden juist het plan gemaakt om tussen het al keurend bezoeken van het Van Ommerenpark door een weekendje naar Horb am Neckar te gaan. Dat gaat dus niet door. We nemen nu Konstanz als alternatief, tenminste als Hotel Halm een aanrader is. Zijn er nog Hussieten over in Konstanz? De meesten zijn destijds naar Nederland gevlucht. Een enkele is nog steeds te bezichtigen in kleine huisjes vlak bij slot Zeist. Hildegard is overal!
    Links van deze reactie staat aangegeven: "Dit dagboek is 24475 keer bekeken." Terecht, dat is toch ongeveer het inwonertal van Heiloo?

Liefs, Pap