District 798 - Reisverslag uit Peking, China van Monique Witte - WaarBenJij.nu District 798 - Reisverslag uit Peking, China van Monique Witte - WaarBenJij.nu

District 798

Door: famdewitte

Blijf op de hoogte en volg Monique

14 Mei 2011 | China, Peking

Kieve allen, allereerst veel dank voor de uitgebreide reactie! Heerlijk te weten dat het thuis zo goed gaat. Dan kan ik ook genieten. Het is hier nu iets na half twee 's nachts maar gegeven het tijdsverschil ben ik op dit moment niet echt moe! Ik reconstrueer mijn dag voor jullie. Over de drie uur vertraging van het vliegtuig weten de meesten al. Er was een probleem met een onderdeel van de airco. Dat moest vervangen en een nieuw onderdeel moest van Schiphol Oost komen. Toen het er na twee en half uur eindelijk inzat leken we te gaan maar toen werkte het nog niet en dus gingen we weer terug naar de gate. Uiteindelijk hadden we drie uur vertraging. Ik had Sandra Roelen van Comenius daarover ook een sms gestuurd die daar wel blj mee was. Zij zou ons ophalen op het vliegveld.En ze stond er ook om twaalf uur toen we aan kwamen. De procedure van bagageophalen en douane ging heel snel. En toen met het busje naar het hotel Iets na haf een waren we hier. Het is een prachtig hotel. Erg westers. Heel goede service. Snel gedoucht en we begonnen met een lunch. Daarna twee inleidingen o.a. over de geschiedenis van China. Een aantal zaken die Esther bekend voor zullen komen omdat ze in haar proefwerk zaten hebben de revue gepasseerd. De Qing dynasty, de mantsjoes, de verdragshavens, Sun jat Sen en Tsjang Kai Shek etc. Belangrijk hier zijn hierarchie, eer en wellevendheid. China is het rijk van het midden gekenmerkt door opkomst en val van dynastieen. De historie van dit land is heel interessant. Daarna gingen we met de bus naar wijk 798, the art district waar we een inleiding en rondleiding kregen van Manuale Lietti, een Italiaanse die director is van een van de galerieen. Ze bewees weer eens dat je meer ziet als je meer van iets weet. De kunst in China maakt een enorme ontwikkeling zien en op dit moment is er een enorme diversiteit aan uitingen waarin ook de historie een plaats heeft. Een van de galerieen had spreuken op de wand van Diane von Fürstenberg als Fear is not an option en Just be yourself, not an imitation of words are powerfull, use them carefully! De kunst varieerdeverder enorm. Er waren schilderijen op een spiegel geschilderd, kunstwerken gemaakt van verschillende kleuren as, bijv. spelende tijgers. Als je dichtbij staat zie je alleen de as en als je terugloopt zie je de tijgers. The art district bloeit enorm. Veel hippe eetgelegenheden ook daar. Wij aten echter Japans in een prima restaurant en daarna ben ik met Sandra nog naar een massagesalon geweest. Zoiets als we in Thailand ook wel deden. Die hadden een anti jetlag massage op het "menu", helemaal perfect. Of ik daar nou zo wakker van geworden ben? Morgen staat in het teken van Confucius. Ik ga nu toch maar een poging doen wat te slapen.

• 15 Mei 2011 - 09:35

Mamma:

Wat is de geschiedenis van China toch interessant. Ga Confusius opzoeken,
    hieraan kun je zien dat ik het goed maak.
    Met Netje c.s. was erg gezellig.
    Gisteren belde Marc ook nog, zo fijn.

Liefs, Mamma.