Confucius - Reisverslag uit Peking, China van Monique Witte - WaarBenJij.nu Confucius - Reisverslag uit Peking, China van Monique Witte - WaarBenJij.nu

Confucius

Door: famdewitte

Blijf op de hoogte en volg Monique

15 Mei 2011 | China, Peking

Lieve allen, vandaag bezocht ik de Confuciustempel. Het was typisch wat je je als westerling onder een Chinese tempel voorstelt. Helaas lukt het me niet een foto in dit verslag te plaatsen want het lukt me niet het schijfje van het fototoestel in de laptop aan de praat te krijgen! Hopelijk is niet iets mis met datschijfje want er staan nu al 103 foto's op! In elk geval een voor zover ik dat kan beoordelen klassiek Chinees bouwwerk, rood en blauw geschilderd en zonder spijkers. In de tempel hadden we drie colleges: Prof.Peng Guoxiang, Understanding Confucian tradition, Prof. Deng Zhengua over tradition and modernity in 20th century China en drs Deng Yige over women and Gender Equality in P.R. China. Alle waren zeer boeiend. Van de kernbegrippen van het confucianisme zoals deze door prof. Peng werden uitgelegd komt veel terug in andere grote wereldgodsdiensten en levensbeschouwingen. Enorm belangrijk in het confucianisme is het permanente leren. Dat leren is gericht op het zelf en vooral op wat een mens "ought to be". Dat echt bereiken zul je nooit. Verder is van de belang de gerichtheid op de wereld en een commitment daarin iets te willen veranderen ook in de richting zoals de wereld ought to be. Prof.Peng ging minder in de de vaste orde en plaats die mensen hebben en de noodzaak to respect and obey authority. Die dimensie voegde Prof. Peng in de middag toe en hij sprak over het verenigen van oude en nieuwe warden zoals de mode een reflectie kan zijn traditionele kleding, zo komen de oude waarden van het confucianisme nu weer (gedeeltelijk) terug in het moderne China en zo worden ook experimenten gedaan om op maoistische leest geschoeide gemeenschappen te bouwen maar wel min of meer met eigendom en winstoogmerk. Drs Deng (zijn dochter overigens) sprak over de manier waarop vrouwen in de periode na 1949 ineens gelijk werden, of liever gezegd moesten zijn aan de man, hetgeen concreet betekende productiewerk doen, en de problemen die dat mee bracht en de gevolgen die dat nog steeds heeft. Ook meer in het algemeen sprak zij over de positie van de vrouw in China. Erg boeiend weer allemaal. Ook hadden we een rondleiding in de tempel en we aten in en boedistisch vegetarisch restaurant. Prima eten. Nu is er even een korte break maar straks gaan we weer door met een korte lezing van Prof. Blusse en diner en daarna nog onderlinge nadere kennismaking. Kortom zeer de moeite waard allemaal. Voor Marc speciaal: interessante theorie gehoord over wat de mens van het dier onderscheidt: dat ligt in de wil om goed te zijn. Kenmerkend voor de mens zouden moeten zijn: humanity, shame, modesty, en a sense of right& wrong. Peking is overigens een heel schone stad. Aan het einde van onze straat liggen de twee zo kenmerkende torens van Rem Koolhaas. Ik ga nu afsluiten en zo meteen weer naar beneden. Liefs, Monique

• 15 Mei 2011 - 12:03

Mamma:

Ik geniet van jouw weergeven van de lezingen die je hoorde! Leer ervan.

Liefs Mamma.

• 15 Mei 2011 - 12:08

Pappa:

Een reis waar je niets van mag missen. Klasse. Niveau. Vooral het verband tussen Confucianisme en andere wereldgodsdiensten met bijbehorende waarden, als kort aangeduid in enkele trefwoorden, zou het Westen zich moeten aantrekken Dat staart zich blind op verschillen en kijkt niet verder dan de eigen äfsplitsingen groot zijn. Ik vind het fijn voor je dat je China op deze manier leert kennen.

xP, ook van M.

• 15 Mei 2011 - 12:57

Antoinette :

Ben erg overtuigd van confucius

• 15 Mei 2011 - 15:08

Joost, Marc, Esther :

Hartstikke leuk en lief je verhalen zo te volgen. Maakt het allemaal heel concreet. Unieke kans toch dat je zo'n prachtige inkijk kan krijgen in de Chinese cultuur, kunst en leiderschap. Hier opnieuw alles goed. Vandaag stond helemaal in het teken van hockey en voetbal. Esther heeft meegedaan met de Dames 1 en die speelde (als nummer 2) tegen de koploper. Een geweldige wedstrijd waarin alles zat (mooi hockey, emotie en veel strijd) de meiden hebben keihard gewerkt maar het werd 1-1. Esther speelde prima en maakte bijna nog een doelpunt maar haar backhand ging net naast. Genieten dus op Sportpark Duivesteijn. Daarna was er die andere wedstrijd in de Arena: in een kolkend stadion won Ajax na een zinderende wedstrijd met 3-1 en daarmee ook de landstitel. Geniet er van en ontdek China in al zijn rijkdom. Marc neemt het stokje over die nog helemaal verdiept is in primair stolsel en immuunsysteem.

Hoi mam. Hoop dat je het nog steeds naar je zin hebt daar in China! Ik heb vandaag geleerd en voetbal gekeken. Zoals je al weet is Ajax kampioen van Nederland geworden, en beetje onterecht maar op basis van deze wedstrijd wel terecht. Vanavond gaan we misschien uit eten en ik ga zo me tas inpakken voor Utrecht. Heb een drukke week voor de boeg! Nu gaat Esther wat schrijven. Veel plezier nog!

Hee, vandaag meegedaan met Dames 1. Papa heeft zelf al verteld hoe het bij de hockey is gegaan. ik heb best veel gespeeld en niet slecht. jammer bijna nog gescoord. Verder heb ik niet veel gedaan vandaag lekker voetbal gekeken en gehockeyd dus. Ik hoop dat we straks uit eten gaan naar Tong Fong want dat gaan we straks bespreken! Heb daar wel trek in. Jij hebt het goed zo te horen.
    Tot de volgende x Kus