Sint Franciscus, indianen en dolfijnen - Reisverslag uit Santa Barbara, Verenigde Staten van Monique Witte - WaarBenJij.nu Sint Franciscus, indianen en dolfijnen - Reisverslag uit Santa Barbara, Verenigde Staten van Monique Witte - WaarBenJij.nu

Sint Franciscus, indianen en dolfijnen

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

19 Juli 2012 | Verenigde Staten, Santa Barbara

De dag begint als een echte warme vakantiedag: in het zwembad. Voor het eerst kunnen de korte broeken uit de koffer en kan er gezwommen worden om de dag fris en fit te beginnen. Bij
daglicht zien we dat de Peppertree Inn ook Spaanse invloeden heeft qua bouwstijl. Vooral de mozaiek tegels in de traptreden zijn erg mediterraan. Het is een prachtige zonnige dag die we beginnen met een ontbijt zo'n paar honderd huisnummers verderop langs de straat waar ook het Hotel ligt. Daarna bezoeken we de Santa Barbara Old Missionpost. Deze is gesticht op 4 december 1786, op het feest van de heilige Barbara door de Franciscaan padre Fermin Francisco de Lasuen. Het was een van de 21 missieposten die de Franciscanen in Californie hadden, met als doel het kerstenen van de Chuma indianen. De Franciscanen waren meegekomen met de Spaanse ontdekkingsreizigers. De cultuur in Santa Barbara vertoont trekken van het Christendom maar ook van de Spaanse cultuur en van de cultuur van Chumaindianen die hier de oorspronkelijke bewoners waren. De Franciscanen verbonden en verbinden die elementen met elkaar. Heel mooi. De missiepost is nog steeds een levendige parochie. En er zijn nog steeds Franciscanen. Alles is hier tweetalig: Spaans en Engels. Het gebouw kent een klassieke bouwstijl omdat het in de 18de eeuw ontworpen is op basis van een Romeins architectuurboek gecombineerd met Spaanse en Indiaanse elementen. Het is oorspronkelijk ook gebouwd door met hulp van de indianen. Het is ook tweemaal verwoest geweest door aardbevingen maar steeds weer herbouwd. Het kent een binnenplaats, een begraafplaats en een kerk. Na de Missionpost op naar Stearn Wharf een pier die 800 meter de zee in is gebouwd en een prachtig uitzicht biedt op de kustlijn, de stad en de bergen erom heen. We zagen dolfijnen springen vanaf de pier en ook een zeehond zwemmen. Na een korte stop op een terrasje met zicht op de haven namen we de bus naar de binnenstad om vervolgens een flinke wandeling terug naar de haven te maken. De binnenstad is niet heel bijzonder. Vooral weer veel winkels. Wel allemaal laagbouw hier. Je komt aan het einde van State street uit recht tegenover de pier bij een fontein met (bronzen) springende dolfijnen en een skatepark waar de meest halsbrekende toeren worden uitgehaald op skateboards en minifietsjes. De dag eindigde bij Arigato sushi, een vondst van Joost uit de Rough Guide! Morgen vroeg op: naar Las Vegas is het best ver!

• 20 Juli 2012 - 15:41

Mamma:

Een wat rustiger dag dan gisteren.
    Vinden jullie het spaans aandoende
    tegelwerk ook zo mooi?
    Morgen veel succes in Las Vegas,
    veel winnen en niets verliezen lijkt mij het (niet reële motto)

Vandaag is het hier droog!!

Liefs en verder veel reisplezier.

• 20 Juli 2012 - 16:30

Pap:

Weer een herel andere dag, lezen we. Franciscus, Barbara, de Chumai-indianen, maar ook de figuur die nog net bij leven is gefotograveerd tijdens zijn dodensprong in het skate- park. Dat zou noch Franciscus noch Barbara hebben goedgekeurd. Ze zouden jullie wel hebben omhelsd.Wat zou je dan met ze besproken hebben?
    Blijf veel moois van maken.
    Mamma /Oma laat nog even weten dat het haakje achter "motto" achter "reële" hoort. Liefs, Pap/Oop